Laos, Cambodja en Indonesie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Myrthe Hassink - WaarBenJij.nu Laos, Cambodja en Indonesie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Myrthe Hassink - WaarBenJij.nu

Laos, Cambodja en Indonesie

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

30 April 2014 | Thailand, Bangkok

Al 3 weken was ik van plan een nieuw verhaal te posten, maar omdat ik het hier ontzettend druk heb werd dat iets later.
Na Thailand was het tijd voor een nieuw land, Laos. Samen met Carlos en Michaela heb ik de slowboat genomen naar Luang Prabang, waarbij je 2 dagen zo'n 7 uur per dag over de Mekong rivier vaart. Ondanks het mooie uitzicht is de tocht zelf vrij saai, maar doordat we leuke mensen hadden ontmoet was het prima te doen. Luang Prabang vond ik de mooiste stad van Laos doordat er nog veel Franse architectuur is terug te zien. Ook zijn we hier naar de mooiste waterval die ik heb gezien geweest. Het water is ontzettend blauw en het heeft verschillende baden waar je in kan zwemmen. Verder hebben we nog een poging gedaan om uit te gaan. Helaas betekent dat hier zitten in een bar tot een uurtje of half 12, wanneer alles in de hele stad sluit. Na Luang Prabang gingen we door naar Vang Vieng. Een stad die bekend staat om drank en drugs, alleen is de stad zelf vrij lelijk en vies. Hier zijn we naar de Blue Lagoon geweest. Op foto's een helderblauw mooi meer, in het echt een vies donkerblauw, toeristisch water. Hadden we ergens wel kunnen verwachten. Hierna was het tijd voor Vientiane. Hoewel het de hoofdstad van Laos is, is er vrij weinig te doen. We zijn naar de shopping mall geweest, wat meer een grote markt in een gebouw is, hebben de nightmarket bezocht en verder heb ik met buikklachten op bed gelegen. Gelukkig was het niets ernstigs, want in het ziekenhuis hier wil je nog niet dood gevonden worden. Carlos ging hierna terug naar Thailand en samen met Michaela ben ik doorgegaan naar de 4000 islands. Dit klinkt spectaculairder dan het is, het zijn een paar eilandjes in de mekong rivier, waar niet erg veel te beleven valt.

Na Laos vertrokken we met de nachtbus naar Cambodja. Dit houdt in dat je met zijn 2en op een 1 persoonsmatrasje ligt en je de hele nacht wakker wordt gehouden van gaten in de weg, het getoeter en de rijstijl van de chauffeur. Allebei hadden we niet veel van Cambodja verwacht maar in Phnom Penh werden we positief verrast. De stad was vrij mooi met mooie gebouwen, de mensen erg aardig en er was genoeg te doen. Verder was het eten erg lekker hier en hebben we ook een kookcursus gedaan. De volgende stad was Siem Reap, waar we natuurlijk heengingen voor Angkor Wat, het grootste tempelcomplex in de wereld. De volgende dag vertrokken we met 2 andere mensen van ons hostel om 5 uur 's ochtends in de tuktuk naar Angkor Wat. Het is erg mooi en bijzonder om te zien maar aan het eind van de middag waren we er allemaal wel klaar mee. Daarna zijn we op aanraden van andere mensen doorgegaan naar Koh Rong Samloem, een eiland in het zuidwesten van Cambodja en tot nu toe het mooiste eiland wat ik heb gezien. Er is niet veel te doen en alles is erg basic; geen wifi, geen warm water, geen supermarkten, maar wel de mooiste stranden, ongerepte natuur, aardige mensen en lekker eten. Hierdoor zijn we uiteindelijk ook 6 nachten gebleven.

Michaela zou na Cambodja doorgaan naar Indonesië waar 2 vriendinnen, Honey en Petra zouden komen. En aangezien ik meer tijd over had dan gedacht besloot ik met haar mee te gaan. Toen we 's avonds vanaf de airport in Bali naar ons hotel werden gereden merkte ik al hoe mooi en groen het hier was. De volgende dag hebben we scooters gehuurd en hebben we Bali doorgecrost. Nu werd het nog beter zichtbaar dat de natuur hier erg mooi is. Na 2 dagen zijn we doorgegaan naar Ubud, een erg mooi en schattig plaatsje omringd door rijstvelden. Ook hier hebben we weer een kookcursus gedaan. Het eten hier is lekker, maar naast de standaard gerechten (vooral nasi en sate) is de variatie niet erg groot. Maar dat maken alle verse visjes helemaal goed. De volgende dag werden we om half 3 's nachts opgehaald om met een gids een vulkaan te beklimmen. Na ongeveer 2 uur klimmen hadden we de top bereikt en konden we met de zonsondergang genieten van ons ontbijtje. Na de klimtocht werden we naar een echte Kopi Luwak producent gebracht. Een van de duurste koffie ter wereld gemaakt van koffiebonen die een Kopi (katachtige) eerst gegeten en daarna uitgepoept heeft. Hierdoor had ik natuurlijk wel wat van de koffie verwacht, maar toen ik het proefde vond ik het verdacht veel op oploskoffie lijken, helaas. Verder ben ik meegeweest met een mountainbike tour. Een ontzettend mooie manier om de omgeving en de vele rijstvelden te zien. En na afloop hebben we in het huis van de gids een heerlijke lunch gehad. Na Ubud was het weer tijd voor strand en zijn we naar Gili Air afgereisd. Het eiland is vrij basic, het enige vervoersmiddel is paard en wagen en stroomuitval is geen uitzondering. Maar na Ubud waar je elke 10 meter om een taxi gevraagd word en iedereen je zoveel mogelijk rommel probeert aan te smeren, is dit een fijne afwisseling. Aangezien Indonesie bekend staat om de mooie onderwaterwereld hebben we hier 2 duiken gemaakt. Vooral de laatste duik was erg mooi. We hadden het geluk om minstens 7 schildpadden en andere mooie vissen te zie en soms lijkt het net of je in een aquarium zwemt. Verder hebben we veel op het strand gelegen, gesnorkeld en verse vis gegeten. Na 6 dagen van dit vonden we het wel mooi geweest en zijn we teruggegaan naar Kuta. Hier hebben we weer scooters gehuurd en zijn we naar een tempel gereden. Mooi om te zien maar na deze tempel had ik voorlopig wel genoeg tempels gezien. Verder hebben we rondgetourd totdat we werden aangehouden door de politie. Of ik mijn internationale rijbewijs wou laten zien, tsja die had ik dus niet en daarna of ik dan maar 150.000 roepia had (is maar €10 gelukkig). Aangezien Kuta nogal toeristisch en niet erg mooi is besloten we al snel verder te gaan naar Nusa Lembongan. Dit eiland staat bekend om de vele manta's en we hebben meteen de volgende dag een duik gemaakt. Vanaf de boot konden we al enkele manta's zien, maar tijdens het duiken was het helemaal geweldig. In totaal hebben we zo'n 15 mantas gezien van 3 meter breed die telkens over ons heen zwommen. Verder herhaalde het ritme van Gili Air zich hier; aan het strand liggen, zwemmen en verse vis eten.
Na Nusa Lembongan ben ik doorgevlogen naar Vietnam waar ik sinds gister ben. Daar zal ik volgende keer over vertellen!

• 30 April 2014 - 20:08

Alice Lit:

Lieve Myrthe, wat leuk om weer wat van je te horen. Geweldig voor je om zo veel van de wereld te zien en mee te maken! Zo te lezen gaat het heel goed met je en vermaak je je prima. De foto's zijn ook prachtig!
    Bedankt voor je mooie kaart, hij lag toevallig vandaag in de bus. We wensen je nog een hele fijne tijd en hopen dat je er nog heel erg van zult genieten. Veel liefs en groeten van Jan, Alice, Caroline

• 30 April 2014 - 20:40

Gine:

Leuk Myrthe, dat je tijd hebt gevonden om een verslag van je reis te schrijven. Grappig dat je het zo ontzettend druk hebt. Leuk om te lezen wat je allemaal hebt ondernomen en gezien. Het meeste wisten we al wel een beetje via de whatts/app natuurlijk. Je maakt een mooie reis hoor en wat zul je thuis lekker kunnen koken na die kooklessen allemaal.
    We kunnen haast niet wachten tot je hier weer bent, dan mag jij koken hoor.
    Bali was denk ik wel een erg mooi extra'tje. Die manta's lijken mij ook geweldig om te zien. Goed idee van je om mee te gaan naar Bali.
    En nu nog een paar weken in Vietnam. Nog heel veel reisplezier en een hele fijne tijd in Vietnam, geniet er van , liefs mama

• 01 Mei 2014 - 11:33

Jacques En Ineke:

Lieve Myrthe,

Nou, jij maakt genoeg mee zeg! Zijn zo blij dat je het super naar je zin hebt!! Geniet er maar lekker van! Best beetje jaloers hoor.. Behalve met z'n tweeën op een 1 persoons matrasje in een nachtbus slapen lijkt ons minder... Haha!
    Geniet er verder van en zien uit naar je terugkomst!!!
    Heel veel liefs van ons en een dikke

• 01 Mei 2014 - 15:51

W.j.Haselroth:

Lieve Myrthe wat maak jij wat mee. leuk dat wij kunnen meegenieten van jouw avonturen en de prachtige natuur! En dat allemaal in Azië. Wa t leuk dat je de Cokkies hebt ontmoet.hier gaat het goed ..Je ma gaat morgenvroeg met het vliegtuig en ontmoet je vader in Turkye?en nog veel avontuur in Viet - Nahm. En een goede reis naar Bangkok en Nederland!Tot. Ziens. Hartelijke groeten Opa& Oma.

• 01 Mei 2014 - 18:02

Heleen :

Hoi Myrthe
    We hoorden van iedereen dat er een mooi verhaal op je blog staat, dus dat wilden we zeker lezen. Wat zie jij veel van het gebied. We worden wel een beetje jaloers hoor. Hoe zal het met je gaan als je weer terug komt in Nederland, opnieuw een cultuurschok zijn we bang...........
    Leuk om te lezen dat je met zoveel mensen optrekt. Geniet er nog maar van!
    groetjes Herman, Anouk en Heleen